Mooie benen, schone lucht

Gisteren trok een karavaan van fietsers door Ternat. De Fietsersbond die de eerste ‘Kidical mass’ (een draak van een naam) organiseerde, wilde daarmee bij het begin van het schooljaar aandacht vragen voor veilige fietsroutes voor kinderen.

De kleine beentjes van de jongsten draaiden enthousiast rondjes terwijl de volwassenen hun kroost tegen een gezapig tempo begeleidden. Heel even zag je hoe het zou kunnen zijn als fietsers de plaats krijgen die ze verdienen. Morgen zal het er wellicht minder ontspannen aan toe gaan. De meeste ouders zijn er gerust op maar als je bedenkt dat die soms nog kwakkelende fietsjes tussen de drukte van de ochtendspits moeten slalommen…

Voor Ternat ziet de toekomst anders. In ons Ternat van morgen krijgen fietsers en voetgangers voorrang en zijn de kernen en woonwijken autoluw. Met fietsstraten, een netwerk van trage wegen en vlot berijdbare fiets- en voetpaden willen we er alles aan doen om fietsen en stappen veilig én aantrekkelijk te maken.

Heel wat Ternattenaren wachten niet tot het zover is: ze leven nu al naar de verandering die ze willen zien. Op de fiets naar school, via stukken en brokken fietssnelweg naar Brussel, met de caddy op pad over hobbelige voetpaden: het is soms een beproeving maar ze zijn gemotiveerd.

Die keuze om zo vaak als kan te fietsen en te stappen heeft belangrijke gezondheidsvoordelen. De keuze om fietsers en stappers voorrang te geven en te investeren in infrastructuur die dat mogelijk maakt, komt het welzijn van de hele gemeenschap ten goede.

Er is de persoonlijke bonus: met fietsen en stappen werk je op een makkelijke manier aan je gezondheid. (Van fietsen krijg je naar verluidt zelfs mooie benen.) Een netwerk van degelijke fiets- en voetwegen laat mensen vaker buiten bewegen, en dat is goed voor ons fysiek en mentaal welbevinden.

De cijfers die deze week over de Gentse verkeersvrije binnenstad gepubliceerd zijn tonen ook aan dat minder verkeer de luchtkwaliteit op korte termijn verbetert: in de verkeersvrije binnenstad werd gemiddeld 18% minder stikstofdioxide (NO2) gemeten dan voorheen. Auto’s zijn lang niet de enige boosdoeners en stikstofdioxide niet de enige parameter voor luchtkwaliteit. Maar de cijfers geven wel aan dat het verkeer beperken de kwaliteit van de lucht fors verbetert.

Dat het in Ternat allemaal zo’n vaart niet loopt? Daar ben ik nog niet zo zeker van. Op de Assesteenweg staan bijna de hele dag door auto’s in de file of met ronkende motoren voor de overweg. Als je daar de volgende keer in de file staat moet je maar eens letten op de kleur van de gevels. Achter die gevels wonen ook mensen.

Binnenkort worden de eerste resultaten van de curieuzeneuzen-actie bekendgemaakt. Met dat onderzoek werden de concentraties aan stikstofdioxide gemeten in de lucht die we dagelijks inademen. De meest recente cijfers van de Vlaamse Milieu Maatschappij beloven alvast niet veel goeds (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180112_03294956). Benieuwd hoe Ternat ervoor staat.

Foto: Fietsersbond Ternat



Reacties (2)