Tijd voor een nieuwe koning!

Is de regeerperiode van koning Auto voorbij? Jarenlang was het doodnormaal: gezin met kinderen? Dan heb je niet één maar twee wagens nodig! Hoe krijg je die pagadders anders ooit van plaats X naar Y? Een nieuwe job? Ja graag, maar dan wel met bedrijfswagen! De auto was (is?) de norm. Hij was koning op de weg en al wie zich verder op de weg begaf moest met hem rekening houden. Hij was heer en meester en werd aanbeden.

Maar de jaren gaan voorbij en visies veranderen. Koning auto is nog steeds alomtegenwoordig. Hij is nog steeds dé norm als we ons over langere afstand willen verplaatsen. Hij blijkt voor velen nog steeds onmisbaar. Maar zijn status is veranderd. Van zijn voetstuk gevallen? Net niet. Hij heeft wel plaats gemaakt voor alternatieven en een beetje gezond verstand.

Geef toe: naar de bakker gaan om de hoek, dat is de brandstof niet meer waard. Van dat geld kunnen we tegenwoordig een pintje drinken. De kinderen naar het voetbal of de jeugdbeweging brengen? “Geef mij maar de croozer achter mijn fiets,” zou mijn zus zeggen. Goed voor de conditie én het milieu. Ook voor de minder sportieve goden onder ons zijn er tegenwoordig manieren om de wagen aan de kant te laten. Elektrische fietsen zorgen ervoor dat de minder getrainde fietsers onder ons ook lange afstanden en het heuvelachtige Vlaamse landschap de baas kunnen. Kunnen we stilaan spreken van een paleisrevolutie?

Een koning staat niet graag z’n kroon af, hoe groot het potentieel aan kroonprinsen of prinsessen ook mag zijn. Moeten we dan overgaan tot het afzetten van koning auto? Een geleidelijke en begeleide overgang lijkt me een beter idee. Ervoor zorgen dat alles klaar staat voor een nieuwe koning, en de oude koning een ceremoniële functie geven: om de zoveel tijd komt hij nog eens buiten, en ben je blij dat hij er nog is.

Is Ternat klaar voor een nieuwe koning? Nog niet. Er zijn al verschillende stappen in de goede richting gezet, maar als we echt van een nieuwe paleisheer willen spreken zullen er nog een aantal ingrepen nodig zijn.

Zien rijden, doet rijden. Als we er nu eens voor zorgen dat niet de auto maar de fiets en andere alternatieve vervoermiddelen het straatbeeld bepalen. We zorgen ervoor dat onze markt écht een markt wordt en niet langer een parking. Een markt afgestemd op de ‘zwakke’ (die term mag van mij écht de vuilbak in!) weggebruiker en gebruikers van alternatieve vervoermiddelen. Een markt waar je je fiets kwijt kan terwijl je een boodschap doet of geniet van de vele terrasjes. Een markt waar je je elektrische fiets/scooter/… kan opladen terwijl je een spelletje petanque speelt. Vrees niet om van je sokken te worden gereden, want als het even kan is de (elektrische?) bus de enige die de markt nog kan kruisen.

Het stopt niet bij onze markt. Het complete straatbeeld moet aangepast… Als Voor Ternat het voor het zeggen krijgt, betrekken we alle alle actoren bij elke beslissing of openbaar werk. We laten fietsers, voetgangers en automobilisten meedenken én beslissen over hoe iedereen zich in Ternat veilig kan verplaatsen. De plannen voor mobiliteit stemmen we af op de langetermijnvisie rond ruimtelijke ordening en andere beleidsdomeinen.

Op naar perfecte fiets- en voetpaden, veilige opbergplaatsen, laadpalen voor fiets én auto. Parkings weg uit het centrum of onder het centrum en autoluwe zones die het winkelen en leven in de dorpskernen aangenamer én veiliger moeten maken…. Het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

Weg met de koning? Zeker niet. Albert hebben we toch ook niet bij het grof vuil gezet? Hij geniet van de rust, maar is nog steeds een belangrijk lid van de familie. Want laat ons ook niet blind zijn, we gaan de auto nog nodig hebben. Lange afstanden voor het werk, reisjes maken of stortbuien die ons land eigen zijn, maken dat we nog steeds beroep zullen doen op de wagen. Niks mis mee. We moeten hem enkel een andere plaats geven; minder prominent aanwezig maar zeker niet verbannen, voor sommige mensen is hij namelijk nog steeds van groot belang.

Dan toch geen paleisrevolutie? Neen. Eerder een bewuste troonsafstand waarbij de oude vorst de nieuwe ten volle ondersteunt. Waar de nieuwe koning (of koningin!) het bewind overneemt en aanpast aan de noden van het moment. De koning auto doet afstand van zijn troon en maakt plaats voor alternatieven. Laat Ternat daar een voortrekker in zijn, laat ons samen alles in het werk stellen opdat de alternatieven de kans krijgen te floreren zonder de rol van de wagen uit het oog te verliezen.



Reacties (2)